TURFSINGEL

de TURFSINGEL
 
 Turfsingel -hoek Bloemstraat gezien vanaf de Ebbingebrug, begin 1922 .

De panden links op de foto staan er nog steeds, ook ligt er nog een tjalk en een soortgelijke woonboot, .

 Turfsingel -hoek Bloemstraat gezien vanaf de Ebbingebrug, begin 1900 .
De panden midden op de foto staan er nog steeds, ook ligt er nog een tjalk en een soortgelijke woonboot, De laad - en losplaats voor brandstoffen is nu geheel gewijzigd. De loodsjes voor de turf etc. verdwenen. In plaats van turfhandel kwam er op 3 juni 1955 een ESSO benzine station, officieel geopend door wethouder Hulsman.Op de plaats van het hokje ( urinoir ?) onder de boom staat nu nog het gebouw zoals toendertijd ontworpen door de bekende architect Dudok en heeft nog steeds dezelfde functie en bevat behalve een verkoopruimte, magazijn en toiletten ook nog steeds een transformatorstation.
Tot 1983 was het een ESSO station, nu is de GULF van Ronny Raangs er gevestigd.Toen bim 22.02.2001 Tom Geudeker
 
 
  
e Turfsingel nr 20,22, 24  ca 1919                                   26, 28, 30 c a 1930
 
 
 
 
Turfsingel nr 22a t/m 32 ca 1940 ?
 
 
de bewoners v/d Turfsingel nz 1943  
                                                                           
 
 
 
 
 
 
de bewoners in 1964 ( het gaat om nrs 18 tm 50)
 
 
 1987          Turfsingel 30/6 tm 9 en 30/10        1990
 
 
1920 de optrekjes 30/1 tm 30/9    de pakhuisjes 30/6 tm 30/9  1987
de oude naam was de Krimp aan het Sch uitendiep
later werd dit gewijzigd i d  Krimp a d Turfsingel 
de naam verdween met de kadastrale wijziging in 1988
 
anno 2011 ziet het er heel anders uit
 
         De Turfsingel n.z. van de W. A. Scholtenstraat tot de Bloemstraa gezien vanaf de Maagdenbrug  
 
 
tot begin 1960 .Met de ingang van de Vlasstraat., als donkere streep tussen de gebouwen .In het gebouw links van de Vlasstraat zat toen de bekende fietsenzaak van K. Reitsema / Gazelle en in één van de pandjes naast de witte puntgevel zat een groenteman , waar voorzover ik mij kan herinneren de groenten er niet altijd even vers uitzagen.
 
 
Dit hele blok huizen nr 32 tm 38 werd in 1965 afgebroken om plaats te maken voor een appartementencomplex met beneden een garagebedrijf , toen NSU garage Simon Bruggema later nog andere garagebedrijven tot 1998 o.a. een bandenzaak.
Later  een lampenwinkel  & Jongens Doornbos
 
 
  Reitsema werd verplaatst naar de andere kant van de Vlasstraat met ook nog bakfietsenverhuur. Ouderen onder ons hebben mischien nog wel met zo´n bakfiets hun kamerinboedel verhuisd en op de goede afloop een feestsigaar bij de sigarenzaak van Kloosterman ernaast gekocht .Begin 1990 werd ook dit blok afgebroken en kwam er een modern appartementencomplex voor in de plaats met op de begane grond eerst een copy shop en nu weer een …….…? juist ! een rijwielzaak van onze adverteerder Wheels Service Shop.                                       Toen 0104 12.09.2001Tom Geudeker
poef kwamen op een morgen op het werk en was d kade va de brug tot voorbij de Vlasstraat ingezakt
 
 net als in 1927
moesr de hele kademuur opnieuw opemetseld worden ( hadden ze toen geen goede specie gebruikt ?)
 
De
De Turfsingel n.z. ter hoogte van het Bleekveld richting de Maagdenbrug begin 1960 .
 
 
 
Op deze foto is nog de laad- en los inrichting van Scholten´s Stroopfabrieken te zien

In de ´60 er jaren werd er echt nog stroop gefabriceerd, je kon het dan in de buurt ruiken als ze bezig waren er hing dan een zoete weee lucht De aanvoer va n de grondstoffen gebeurde in die tijd nog regelmatig per schip en de schepen werden handmatig gelost dwz de kraan die aan de rails boven over de weg ging/ reed, had een hele brede hijsband onderaan en daar werd een hele vracht zakken in gestapeld en als je dan op je fiets er onder reed en dat ding denderde volgeladen over je hoofd , dan was dat geen prettig gevoel-

Aan het eind van de ´60 er jaren werd de kraan nog incidenteel gebruikt voor het lossen van suikerzakken. De stroopfabriek was toen al niet meer in werking en de loodsen achter de fabriek werden nog voor opslag door de CSM ? gebruikt .In die tijd was er ook nog geen eenrichting verkeer ; de fietser op de foto maakt wel duidelijk dat toen ook het begrip rechtshouden net als nu voor fietsers niet van toepassing is en de bestrating bestond nog uit kinderkopjes ( als het asfalt er afgehaald wordt zullen ze er nog wel liggen.) Toen 0105 07.12.2001Tom Geudeker

      

Op deze kadastrale kaart uit 1821 is de binnenstad oost gedeeltelijk ingevuld er zijn dan nog vele straten niet aanwezig de Bloemstrtaat bestaat al wel . Tot de Nwe St Jansstraat is alles nog anders leuk om eens te bekijken en desnoods te bewaren. Hopelijk is het een en ander nog herkenbaar . Toen 0202 30.05.2002.Tom Geudeker

We blijven nogeven in de buurt van de schouwburg ( zie nr2 Kadastale kaart en nr 3 art. over schouwburg ) Het is inmiddels al bijna winter en het wordt al weer aardig koud en met de nog zeer warme dagen van afgelopen zomer in het hoofd wilde ik u dit zomerse tafereel niet onthouden. De foto zal vermoedelijk rond 1920 gemaakt zijn en achter op de foto stond "achter de schouwburg”. Ik heb nog eens rondgekeken in die buurt, maar deze huizen herken ik niet. U wel misschien ? . Vermoedelijk is het a.d. Kruitgracht of Kruitlaan geweest .Wie het weet mag het zeggen, ik ben benieuwd.
Toen 0204 05.11.2004 .Tom Geudeker
         
 
BLOEMSTRAAT

Het triest einde van SCHOENMAKERIJ PRAK Bloemstraat 3
 

63 tm 71     sigarenmakers
Op de voorpagina de Bloemstraat rond 1910
de nrs 63 tm 71 waar met name het forse gebouw in het oog springt thans nrs 67 tm 71het pand werd gebouwd in 1871 en op nr 65 was toen de ingang van de sigarenfabriek van grootvader P.L. Klooster . Deze sigarenfabriek was toen op de zolder van het hele pand gevestigd, eerst was het één grote ruimte na een brand is de zolder gescheiden. Na 1918 werd op hetzelde nummer een begrafenisonderneming van de familie Klooster gevestigd. Deze zaak heeft tot medio 1960 bestaan en werd opgeheven wegens gebrek aan opvolging.Op nr s 69 en 71 was vele jaren een hulppost van de toenmalige GGD gevestigd en als zodanig door menig buurtgenoot bezocht . Nu is er weer een hulppost gevestigd, maar dan wel voor een heel selecte doelgroep.In de kleine pandjes rechts heeft heel lang een schildrsbedrijf gezeten, eerst Mensinga en in begin 1960 de fa A. G.van der Maar oen 0201 24.03.2002 Tom Geudeker

 de bewoners 1964
 
 
de fa G Weis op nr 44 met pa,ma en zoons Boelie, Roelie en Mans: de VW busjes met de blikken BP petroleum  voor de Calmix kachel
 
 
 
 
 
                       BOTERDIEP
 
 
het Boterdiep 1908 va hoek Turfsingel/Bloemstraat
(het gebouw links hk Wipstraat staat er nu nog)
 
 
A. VOS VERHUIZINGEN GRONINGEN aan het Boterdiep (nu sportschool) ca 1925
de nieuwe verhuisuto,s met dhr A. Vos i h midden
met eigen benzinepomp, de kleine ramen r boven hoorden bij de opslagzolder
de tram liep er toen ook nog
foto  fam. Vos
 
 
het Boterdiep nu 3 november 2008 va hoek Turfsingel/Bloemstraat
(het gebouw links staat er nu nog) rechts ?
 
 
 
rechts het grote gat 3 november 2008
 
 
VLASSTRAAT
 
             
VLASSTRAAT de Vlasstraat vanaf de Bloemstraat
 
 

W. A. Scholtenstraat

ca 1959-1966
                                 zo zag de orginele  adreslijst er in 1964 uit
 
1 architect van Lingen
3 fam Klamer aanemmer nrs 3 tm 3a
de bouwer van deze panden was opa Klamer Sr ( hoofdaannmer van 1 tm 5_?)
zij woonden samen met hun zoon Jannus op 3a
de andere zoon timmerman aannemer met werkplaats in de Vissersstraat ( zijn vrouw had daar een sig winkel) kwamen na hun pensioenering op 3 te wonen
Bron: Jopie Klooster-Klamer & Dochter Ineke

5 Dames Grijpma Zussen v dhr Grijpma(& de Hosson) op nr 22

7 fa Z de Ruiter zoetwaren

7a fam de Haan – jongen(Zwier?) & meisje

9 NOBA Koningsgist

9a fam Boerema – Greetje,Harma&Bertha , Tiemon

11 fa Veltkamp suikerwaren

11a fam Veltksmp Alie,Rika, 2 jongens ?

bovenste etage mw Veltkamp & Dochter

 

15 BP servicestation (Saak/Hafkamp/Venema/Siemers)( nu de ingang n P Bleekveld)

voor de explosie ln 1959 de overkapping werd niet meer hersteld de auto rechts op de foto is een DODGE uit 1948

De loods op de achtergrond moest demontabel blijven ivm toegang tot het ketelhuis van Scholten, wat in de 60er jaren ook een keer is gebeurd

 
 

Nr 19 foto ca 1930 ? vergaderlokaal P.A.S 1960 keuringsdienst voor granen en peulvruchten/Kamphuis&Postema-meubelen op afbet ? /Appelhof

21 Odd Fellows Loge

23 CITAX / Willemsen Sr & Jr(2 jongens) later A G vd Maar

25 Koster vd kerk

27 De Chr. Jeruzalem kerk

29 Ds Noort – Ds de Bruin

W.A.Scholtenstraat 31/31a
31a fam Geudeker – Tom, Bob. Arnold
 
 
op deze foto van het pand waar van okt 1959 tm dec 1972 Technisch Handelsbureau
Th. C. Geudeker was gevestigd (daarvoor A.J. Wielens)
de auto's Austin Seven, Austin A40,Austin Cambridge opn. 1965

29 rechts de pastorie Ds de Noort

33 Fa H. Boon verpaakingmat., touw, Linde teekwagens, zakkennaaimachines, opa Heiko Boon in z'n Morris Minor ah eind vd straat de koppeling pas los (de zaak werd gerund door Tjakko Boon)

33a Boven de zaak woonde eerst fam Geard Boon – kleine Heiko

va 1963 TJakko & Alie Boon- Gerie

35/35a Veenhof stadsuurwerkmaker Nog net zichtbaar onder de klok

Niet meer zichtbaar

37/37a Bauknegt de fietsenmaker (JUNCKER)

39a fam Roelie Hamming cafe de Gouden Zweep

 

r ? dienstwoning privechauffeur van mw Scholten /Agema

De donkergrijze HUMBER stond in een verwarmde en betegelde garage met smeerkelder. Na elke rit moest ? de chauffeur met jerrycans v 20 ltr n d pomp ad overkant om ze te vullen
2 Konklijke Zeelandia bakkerijgrondstoffen
2A fam Nederhoed
     
4 loodgietersbedrijf DE PIJP
4a fam Joustra - Jerry 
 
6 taxi Hafkamp 1-8-1958 v/h Saak  op de foto een  CHRYSLER & dhr Sinod  in de garage een Chervolet Bel Air
 
 

Nr 4/4a Loodgietersbedrijf DE PIJP Joustra

Nr 6/6a taxi Hafkamp 1958 - 1966 vh Saak

 8 Gerner was er nog ca 1995 ?
 
       
 

 8 stomerij GERNER/W.A.B. Gerner  CONSULAAT V BELGIE WA GERNER Gerner is er nu niet meer

 10 herenkledingfabriek Santega v/h Gebr Levie

 18 garage Jansen
 als leverman/jansen op 18 zat
welk nr had de vroedvrouw dan ???zij had de deur rechts op de foto en woonde boven
de etagelinks was volgens mij toen al onbewoond
het hele pand is i d 60er jaren door Levie gekocht boven vergaderruimten en in de garage de auto’s van de directie

18a? mw Antje de Meulemeester-de Werd= vroedvouw in haar beruchte zwarte Anglia (straalaaandrijving) opvolgster Anneke Jorna

20 vergader/kerkgebouw\

20a mw Eekels(electro i Boteringestraat) – H a Kramer- Oving

22 GRIJPMA & DE HOSSON/ Grijpma = P campersingel

24 FRANS MULLER

28 MAGAZIJNEN GEB

1963 R. A. Deusinlaan

de gebouwen op de hoek W.A. Scholtenstr. Oostersingel = afgebroken
 
 

hier een foto uit winter 1963 toen ”HET DRIEHOEKJE” nog een driehoekje was
A.Deusingln. -Rosensteinln.  (wordt opgeslokt door het UMCG!)
voor de echte stadjers(
Aahhh…het Driehoekje… met de wetering erlangs. Er zat o.a. snoek in en die beesten kon je goed spotten! Op het Driehoekje van die vierkante witte bordjes met "Verboden te voetballen" er op. En wij maar voetballen natuurlijk…tot de "boswachter" verscheen… )